Velkommen til oss

VELKOMMEN TIL OSS. I Polarhagen barnehage er barnet i sentrum, Barna blir sett og hørt og de får bidra sammen med de voksne til å gjøre barnehagehverdagen til en god opplevelse fra de begynner i barnehagen fram mot skolestart. Sammen med aktive og inspirerte voksne får de tilbud om varierte aktiviteter inne som ute. Barns medvirkning ved å gi barna rom til lek og utvikling gjennom leken, og lytte til hva som bor i hvert enkelt barn - la dem medvirke i alle deler av hverdagen.

Litt om oss:

Polarhagen barnehage AS- er en av 25 IBID barnehager i Tromsø.

Vi har åpningstid fra 07.00-16.30.

Vi har i år 21 barn fordel på 2 avdelinger. Personalet består av 3 pedagoger, 1 fagarbeider og 1 assistent.

SOSIAL KOMPETANSE

Barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for felleskap og vennskap.

Barnehagen skal formidle verdier av kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.

Våre tiltak for å oppnå dette:

·       Vi har samlingsstunder hvor fellesskap og glede fokuseres.

·       Samlingene brukes og til arbeid med ulike temaer innenfor dette store området.

·       Vi tilrettelegger for mindre grupper slik at hvert barn får mer plass til å utrykke seg, og samspill og lekeregler blir enklere å få til.

·       Barna veiledes bort i fra uheldige samspillsmønstre.

·       Leken er barnas beste læringsarena for utvikling av sosial kompetanse.

Leken har derfor en sentral plass i barnehagen, og er et av barnehagens satsingsområder.

Det er 2 avdelinger med barn i alderen 1-6 år. Avdeling Nordpolen og Sydpolen,

De voksne samarbeider tett mellom avdelingene og de voksne som jobber her er kjent for alle barna.

Det legges til rette for at barna kan gå fritt mellom avdelingene, Fokuset er rettet mot at vi er en helhet der alle skal samarbeide på tvers av avdelingene, voksne og barn,

Vi har tilrettelagte aktiviteter for barn i alle alderstrinn fra de begynner i barnehagen til de begynner på skolen. Barna vil i perioder av dagen bli delt i aldershomogene grupper hvor aktivitetene er tilpasset deres alderstrinn.

Vi har stort fokus på sosial kompetanse, det er nøkkelen til trivsel i fellesskapet barnehage. Det handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen er sentral for at barnet skal lykkes og trives, og at det skal bli verdsatt som venn og likerverdig deltager i samspillet med andre barn.

Vi fokuserer på at barna skal like å være ute og vi går på turer i nærmiljøet, og bruker ellers naturen på Tromsøya til turer i skog og fjære for å utforske hva som finnes i ulike deler av naturen.

Siste året før skolestart går barna i førskolegruppe med tilrettelagte aktiviteter som skal gjøre dem godt forberedt på hva som venter dem når skoletiden starter. Litt mer informasjon om førskolegruppa.

Vi avslutter barnehageåret med å være rosaruss i mai, noe som er stor stas. Barnehagen skal bidra til at barna skal avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysjerrighet og tro på egene evner. Vi forbereder barna på å bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen. Vi er også med på svømmeopplæring før 5 åringene i løpet av barnas siste barnehageår.

Polarhagen  på facebook  https://www.facebook.com/polarhagen