Førskolegruppen

Det siste året er spesielt <3 det er slutten på en epoke før man skal inn i en ny. Vi har ett eget opplegg for førskolegruppen, som skal forberede de mest mulig mot skolestart. Vi avslutter barnehagetiden med å være rosa russ i mai. Dåp, russe knuter og egne russekort. Det er stor stas!!

Førskolegruppen

Siste året i barnehagen jobber vi med at overgangen fra barnehagen til skolen skal oppleves best mulig for skolestarterne våre.  En dag i uken har vi førskolegruppen på timeplanen hvor vi gjør mange ulike lekebetonet oppgaver som en forberedelse til skolestart.

•  Vi jobber stort sett i grupper med praktiske oppgaver som gir rom for undring, skape nysgjerrighet og bygger fellesskapsfølelse.
  • De fleste faglige ferdigheter vil barna lære på skolen. Likevel er det viktig at vi i barnehagen legger til rette for at barna skal bli nysgjerrige og få motivasjon og få noen førstehåndserfaringer til det faglige.
  • Er barna motiverte for bokstaver, møter vi selvsagt barna med dette. Når det gjelder bokstaver, er det viktigst for oss at barnet skal gjenkjenne ordbildet av navnet sitt og øve seg på å skrive dette.
  • I denne sammenhengen vil det være naturlig å snakke om lyder, slik at barnet får førstehåndserfaring med at hver bokstav har en tilsvarende bokstavlyd.
  • Vi legger til rette for at barna skal få leke og eksperimentere med tall, mengde, telling og får erfaringer med å uttrykke dette på ulike måter.
  • Barna utvider sin matematiske forståelse når de reflekterer over sine erfaringer og setter disse i sammenheng med det de kan fra før.
  • Andre faglige ferdigheter som er viktig å kunne før skolestart er riktig blyantgrep, klippe med saks, og vite litt om seg selv (etternavn, bursdag, hvor de bor, litt om familien ect).

Å jobbe med å få selvstendige barn før skolestart er viktig. Dette har vi i fokus.

• Åpne og lukke egen sekk, både med klips og snor. Pakke i sekken etter bruk.
  • Finne og åpne matboks, flaske og termos.
  • Rydde etter seg selv etter en aktivitet
  • Holde orden i garderoben og vite hvor de finner sine ting. Trene på å henge våte klær i tørkeskap
  • Kle på og av seg selv, og trekke over sko.
  • Være med i vurderingen om hva de trenger å kle på seg etter «vær og vind»
  • Være selvstendig på toalettet. Det betyr at det siste året i barnehagen må de trene på å tørke seg selv.
  • Vaske hender
  • Selvstendig i påsmøring

Å ha med seg sosiale ferdigheter i sekken er det viktigste vi kan sende med fra barnehagen. Å være en god venn og ha venner rundt seg er viktig for å skape trygghet og trivsel. Andre sosiale ferdigheter som er viktig i skolen er blant annet:

• Vente på tur
  • Være tålmodig og dele oppmerksomheten
  • Ikke avbryte andre
  • Stå i kø
  • Holde armer og bein for seg selv
  • Rekke opp hånden
  • Deling av utstyr og ting
  • Forholde seg både til gutter og jenter
  • Samarbeide i grupper
  • Lære seg problemløsning
  • Kunne si unnskyld, legge ting bak seg og
  • Reflektere over valg og situasjoner som oppstår (Gode og mindre gode valg)
  • Delta i leker/spill. Være en «god» taper eller vinner.
  • Være bevisst på hva man kan/bør si til andre
  • Tørre å si ifra og hevde seg.  Å øve seg på å tørre å ta ordet, si sin mening og ta sin plass i gruppen.