Mat i barnehagen

Ifølge barnehageloven skal barna ha rett til medvirkning i sin hverdag i barnehagen. Medvirkning innebærer at barna blant annet deltar i planleggingen av mat og måltidsaktiviteter. Hos oss medvirker barna i å lage mat, dekke på bordene og rydde etter måltidene. De minste medvirker ved å ta egne valg og øve på selvregulering.

Måltidene i barnehagen er en viktig læringsarena. De voksne deltar under måltidene med gode samtaler, og ved å spise sammen med barna. Vi er en matpakkefri barnehage så vi serverer frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Vi har 3 varmmat måltider i uka til lunsj- hver mandag, onsdag og fredag.

Frokosten varierer ved servering av frokostblanding, brødmat og havregrøt.

Vi har fokus på:

Å lære om sammenheng mellom mat, kropp og helse.

> Få kjenneskap til matvarers navn, opprinnelse og bruk.

Smøre sine egne brødskrive, det kan fremme både læring og mestring.

At barn deltar i borddekking og opprydding etter måltidet.

> Benytte samseopplevelser knyttet til mat: smake, lukte, se (farger, former), føle (tyngde, overflate,konsistens) og hlre (knase, slurpe).

> Lære å kjenne etter sult, tørste og metthet.

> Benytte måltider og matlaging til språklig utvikling og nysgjerrighet knyttet til maten.

Få kjennskap til matematiske sammenhenger gjennom matlaging, blant annet ved brukt av telling, sortering, veiing og måling.

Vi har et variert kosthold, baker brød selv, og mye av maten lager vi sammen med barna. Vi har kjøkken vakter som deltar i borddekking og opprydding etter måltidene, som som går på omgang mellom barna.

Vi ønsker å rette fokus mot matsvinn, plante basert matvarer og fisk er sentralt (bærekraftig utvikling).

Les  mer om kjøkkengruppe på denne linken Kjøkkengruppe .