Foreldresamarbeid

Foreldresamabeid er svært viktig for oss i Polarhagen barnehage, og en forutsetning for å gjøre en god jobb med barna. Det står i barnehageloven at det er foreldrene som har ansvaret for barnets oppdragelse. Barnehagen skal bistå i dette arbeidet, og det vil derfor være nødvendig med et godt og nært samarbeid med hjemmet. Før barnet begynner i barnehagen har vi en oppstartssamtale med foreldrene der vi danner oss et bilde av barnet og dets behov. Foreldrene kan gjerne komme på besøk før barnehagestart.

I Polarhagen barnehage blir det lagt tilrette for daglig kontakt i hente- og bringesituasjoner. Dette fører til at vi blir kjent på en naturlig og uformell måte.

En mer formell kontakt blir gitt ved foreldremøter og foreldresamtaler. Vi har 1 foreldremøte i året, det har vi på høsten. Der vil det bli gitt grundig informasjon om barnehageåret. Alle får tilbud om foreldresamtaler minst 2 gang i året. Før samtalen vil vi ha observert hvert enkelt barn.

Personalet i Polarhagen er lydhør for foreldrenes innspill, og vil at foreldrene skal komme med sine forventninger, ønsker og tanker om barnehagens praksis på alle områder.

Vi i personalet kan også benyttes ved behov for hjelp og veiledning i oppdragerspørsmål, eller være behjelpelig med å henvise til andre hjelpeinstanser.

Foreldrene har i tillegg medvirkning på barnehagens virksomhet gjennom sine representanter i samarbeidsutvalget som også har representanter fra personalet og eier.

Foreldre er alltid velkommen hos oss