Tilvenning

Før barnehage start • Vi oppfordrer barnet og familien til å besøke i barnehagen før barnehagestart. Bare ring å avtale dette med barnehagen på forhånd slik at personalet kan sette av tid til å ta dere imot. • Snakk jevnlig med barnet ditt om barnehagestarten. • Fortell personalet om barnets språk og kommunikasjonsmåter, hva barnet ditt liker og ikke liker. På denne måten kan vi forberede oss til å møte barnet og forstå det best mulig. Ta kontakt om det er noe dere lurer på underveis :)

Hos oss er det 1 kontaktperson som tar imot barnet og familie. Denne personen skal være med å skape trygghet for barnet. Når tilknytningen mellom barnet og kontaktpersonen er etablert blir det enklere for barnet å utvikle gode relasjoner til de andre voksne i barnehagen. Tilknytningspersonen skal introdusere barnet ditt for andre barn, og være tilgjengelig for barnet og dere som foresatte.

Tilknytningspersonen skal også informere dere om hvordan tilvenningsperioden skal foregå, om barnehagens rutiner, dagsrytme og andre praktiske forhold.

TILVENNING I PRAKSIS

I utgangspunktet er det satt av 3 tilvenningsdager for barnet sammen med foreldre i barnehagen. Men vi oppfordrer alle nye foreldre til å sette av ekstra dager der dere kan være tilgjengelig for deres barn i tilfelle det trengs. Og de som har mulighet er velkommen så mye dere vill på besøk i tiden før ditt barn skal begynne.

• Barnet må ha foreldrene i nærheten i tilvenningsperioden mens barnet utvikler en relasjon til sin kontaktperson.
  • Barnet vennes gradvis til å bli adskilt fra sine foreldre ved at man begynner med korte separasjoner og øker gradvis. På denne måten kan barnet skape seg erfaringer at kontaktpersonen kan gi tilstrekkelig trygghet.
  • Barnets dager bør være korte i tilvenningsperioden.
  • Kontaktpersonen prøver aktivt å utvikle en nær relasjon til barnet, og dette med hjelp fra foresatte

MÅL MED TILVENNING

• Å venne barnet til det nye miljøet
  • Å gi barnet mulighet til å bli tilstrekkelig kjent og forme en trygg og tillitsfull relasjon til sin kontaktperson
  • Å venne barnet til å klare seg å være i barnehagen uten foreldre og skape relasjon til sin kontaktperson for å kunne engasjere seg i lek og utforsking med hjelp og støtte fra foreldrene.

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære (Rammeplanen 2017)

Å LEVERE BARNET I BARNEHAGEN

Små barn reagerer forskjellig på avskjeden i barnehagen. Når forelderen skal gå, er det viktig at det skjer en tydelig overlevering, og at forelderen sier «ha det!». Dette er fordi at barnet må lære seg å stole på at selv om mamma eller pappa drar, så kommer dem tilbake.

Selv om det kan noen ganger føles sårt å forlate sitt barn, er det bedre å si ordentlig «ha det» før man går, enn å snike seg unna mens barnet er opptatt med noe annet. Ellers er risikoen stor at barnet vil holde ekstra øye med mamma/ pappa senere slik at dem ikke plutselig forsvinner.

IKKE NØL MED Å TA KONTAKT MED OSS FOR Å HØRE HVORDAN DET GÅR MED DITT BARN. VI ER ALLTID TILGJENGELIG PÅ TELEFON ELLER SMS