Velkommen til Polarhagen barnehage

Sosial kompetanse handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspillet med de andre barna.

SOSIAL KOMPETANSE

Barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for felleskap og vennskap.

Barnehagen skal formidle verdier av kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.

Våre tiltak for å oppnå dette:

·       Vi har samlingsstunder hvor fellesskap og glede fokuseres.

·       Samlingene brukes og til arbeid med ulike temaer innenfor dette store området.

·       Vi tilrettelegger for mindre grupper slik at hvert barn får mer plass til å utrykke seg, og samspill og lekeregler blir enklere å få til.

·       Barna veiledes bort i fra uheldige samspillsmønstre.

·       Leken er barnas beste læringsarena for utvikling av sosial kompetanse.

Leken har derfor en sentral plass i barnehagen, og er et av barnehagens satsingsområder.