Stall prosjekt vinter 2023

Vi har startet et tverrfaglig prosjekt med hest

Prosjekt bli kjent med hester

Vi skal starte med ett tverrfaglig prosjekt som vil gå over tid. Da vi er 3 stykker som jobber i barnehagen med en stor interesse for hest. Har vi lyst å benytte denne muligheten og la barna bli kjent med de fine dyrene og Tromsø rideskole som ligger i nærmiljøet.

Vi ønsker at barna skal:

• Oppmuntres til å medvirke i egen hverdag og utvikler tillit til deltakelse i stall samfunnet
  • Erfarer at alle får utfordringer og like muligheter til deltakelse. Der kommer også sosiale mål inn å reflektere over egen og andres følelser, opplevelse og meninger. I den forbindelse åpner det opp før å kunne hente gode samtaler, der vi kan se på en sak fra flere synsvinkler. (eks ikke alle er like trygge på å være nær en hest, men vi kan snakke om det å barna kan reflektere over at de har ulike egne grenser). Dette oppmuntrer barna til å sette egne grenser og respektere andre sine.
  • Ramme plan sier «utforsker ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt» Om vi ser på stallen som en institusjon så vil de bli kjent med lokal historie ved at tromsø rideskole er en del av nærmiljøet. De vil kunne se at det er også ett yrke for fler og en livstil for mange.

Vi vil i løpet av dette prosjektet ha søkelys på at barna skal lære seg

-      Hva hestene lever av

• Hvor maten kommer fra?
  • Hvem lager mat?

-      Hvordan man ferdes rundt dyr

-      Hvor store ulikheter det også er i en stall

-      Vi øver på matematiske begreper, gjennom antall rom og form

• Over og underbegrep
  • De vil få erfare ulike størrelser og adferd på hest
  • Kategorisere (se at det finnes ulike hester, og ponnier)
  • Få et innblikk i forskjellen?

Bidra til at barna skal få forståelse for at et dyr er enn venn, de vil se at dyr også uttrykker sine følelser, og meninger på ulike måter. Dermed vil de kunne observere kroppsspråk på dyr, og få erfaringer som de kan ta med seg inn i andre relasjoner. Dette vil åpne for mange refleksjoner og utvide språket. De vil se at det har noe å si hvordan de opptrer rundt dyr, kan man rope? skal man springe?  Dette vil være med på å øke barnas bevissthet rundt seg selv og andre.

Det vi har som mål at barna skal sette igjen med etter prosjektet er

• Et innblikk i hvor mye ansvar det er å ha et dyr
  • Lære seg  og bli trygg rundt hest
  • Omsorg for dyr og hverandre
  • En god grunnkunnskap om dyrehold
  • Nysgjerrighet for å tørre å utforske

Det viktigste med hele prosjektet er at barna skal oppleve positiv mestring og tørre å utfordre seg selv. Og vite at det går bra!!  Vi opplever at barna opplever stor mestring, og vokser på oppgavene de har i stallen, de tar det på alvor reglene som gjelder når man ferdes rundt dyr. De barna som er beskjeden har vi sett blomstrer ekstra i stallen og tørr å utfordre seg mer og drar fra stallen med en voksende selvtillit.  Vi har lyst å bygge videre på denne interessen som vi ser denne barnegruppen har. Denne mestringsfølelse kan vi ta med inn i hverdagen. Det er stor trivsel, glede og mestring ved å kunne ferdes rundt dyr.

Det er så mye forskjellig å gjøre i stallen så det vil være noe for alle å mestre.  Barnet vil oppleve nærhet og omsorg fra dyrene. Hester er veldig følsomme, og barna vil erfare nærhet og omsorg. Dyrene er flinke til å plukke opp på menneskers følelser.

I slutten av prosjektet skal alle barna sitte igjen med en grunnleggende kunnskap og utforsker lyst.

Vi gleder oss <3 Følg med på instagram